woensdag 30 september 2015

Van de boerderette 24. Winterklaar maken

"Scheurgras", onderbrak vriendin mijn betoog. "Hè?" "Scheurgras!" Toen pas begreep ik dat mijn verhaal over een kleine, zwarte bijensoort wiens nest een gat in de grond is en die nog gemener steekt dan een gewone bij, niet erg geloofwaardig overkwam, of in ieder geval bizar genoeg was om associaties op te roepen met die sketch van Koot en Bie uit 1979, waarin Jacobsen en van Es tegen forse betaling bij argeloze oudere dames de tuin `winterklaar´ komen maken:  https://www.youtube.com/watch?v=I-OQzpH9Apc . Voor het winterklaar maken van mijn moestuin heb ik geen neutronenkorrels nodig, wel een hak, een mestvork en de snoeischaar natuurlijk. Lekker aan het werk en even niet denken aan de parlementsverkiezingen van aanstaande zondag, die als een donkere wolk boven Portugal hangen.



Het is prachtig, rustig zomerweer, tussen twee en vijf uur zelfs te warm om te werken. Dahlia´s, asters en `de oorbellen van de prinses´ (fuchsia´s) staan volop in bloei en zelfs de azalea´s doen nog een halfslachtige poging. Alleen aan het langzaam kleuren van boombladeren en koele avonden is te merken dat de herfst al begonnen is
In de moestuin hebben de staken-installaties van tomaten en de witte en bruine `feijocas´, reuzebonen, flink te lijden gehad van de storm van vorige week, maar met wat extra touwen blijft de boel wel hangen tot de laatste oogst.


De paprikaplanten moet ik nog een keer wieden, want die blijven maar door produceren, maar het komkommerrek kan naar de schuur.
Ik hoop dat de nieuwe spercibonenplanten nog wat opleveren. Aan de courgetteplanten zitten alleen een paar baby´s. Veel bloemen, maar weinig vruchten dit jaar. De rode bieten moeten nodig uit de grond. Als het volgende week, zoals beloofd, gaat regenen, ga ik de helft inmaken en van de rest kook ik bietenchutney. Deze week moet ik eigenlijk ook nog een stuk omspitten om `penca´, Portugese kool te planten. Mag niet ontbreken met kerstmis en het is een goede basis voor soep. Van de gezaaide broccoli zijn maar een paar plantjes opgekomen. Ik denkt dat die heel kleine vogeltjes (vinkjes?), die de laatste weken in enorme zwermen neerstreken, het zaad hebben opgegeten. Beetje laat om het nog een keer te proberen.

Vrijdag ga ik met mijn buren de druiven op mijn land plukken. Door een erfeniskwestie hebben die geen wijnstokken meer en zo kunnen ze toch nog wijn maken. Door de droge, hete zomer zijn het er, ondanks dat ik ze niet meer behandel met sulfaat tegen de meeldauw, behoorlijk veel van een uitstekende kwaliteit.


´s Avonds kook en pel ik kastanjes. Kruislings inkerven, acht minuten koken, de buitenste schil eraf trekken en dan het, vaak ingegroeide, bruine vlies eraf peuteren. Ik kook ze per dozijn en doe ze daarna in een bakje met heet water naast me op tafel, zodat het binnenvlies niet uitdroogt. Dan krijg ik ze net gepeld voordat het volgende dozijn de pan uit moet. Een stapeltje cd's die ik van een vriendin in Nederland heb gekregen (Na de elpee en de cassettes is nu iedereen zijn cd's aan het opruimen!..) maken het werk wat minder vervelend. Als je net als ik gek ben op kastanjesoep en spruitjes met kastanjes (en spekjes natuurlijk), loont het de moeite. Wormloze kastanjes dit jaar! Ik heb al anderhalve kilo klaar voor de vriezer.
Van de laatste tomaten maak ik - met uien en paprika's ook nog een chutney, want die vriezer zit nu echt bijna vol.

Zoals je ziet moet er ook nog wat hout gehakt worden. Deze schijven zijn van nog levende dennen, die mijn buurman in de weg stonden. Na het klieven moet het hout nog drogen tot volgend jaar. Volgende week, tussen de buien door, gaan nog een paar grote dode dennen tegen de vlakte. die kunnen meteen al deze winter de kachel in.


"Nou jij bent er mooi op tijd uitgestapt", hoorde ik mijn vrienden zeggen, toen ik twee weken geleden in Nederland was, "Geen stress meer. Het goede leven!"
"Dat is waar", beaamde ik, "Ik hoef alleen maar ´s avonds mijn eiken te tellen".
Want wie zou mij geloven als ik vertel dat er ´s nachts soms lijsten met nog te verrichten werkzaamheden door mijn hoofd spoken en dat ik ook wel eens zwetend en zonder zin wakker wordt?"  

2 opmerkingen:

  1. Leuke blog. Een een mooie tuin. Daar kan ik alleen maar van dromen met ons balkonnetje :-(. Maar ach daar maken we ook gewoon het beste van. Laatst prachtige tegels laten leggen. Maar paprika en komkommerplanten dat gaat hem helaas niet worden. Maar des te leuker om jou blog te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Sanne,
      Bedankt voor je reactie. Als je balkon genoeg zon krijgt (op het zuiden?), kun je best tomaten en komkommers aan een rek aan de muur kweken. Daar zijn volgens mij zelfs speciale doe-het-zelf setjes voor te koop. Een paar mooie paprikaplanten doen het ook in de Nederlandse zon.

      Verwijderen