donderdag 8 september 2016

Stad en land 13. Marineschip wordt kunstmatig rif

Acht droge knallen en voor je het wist was het hele schip verdwenen. Het eens zo trotse korvet `General Pereira D´Eça´, 85 meter lang, 12,5 breed, met 1438 ton waterverplaatsing ging met snelvuurkanonnen en al in minder dan twee minuten naar de kelder en transformeerde zich tot een scheepswrak in de Atlantische Oceaan, op 30 meter diepte voor de kust van Porto Santo, een van de eilanden van de archipel Madeira. Met opzet en precies op de plek die daarvoor uitgekozen was. Het afgedankte marineschip moet dienst gaan doen als kunstmatig rif, broedplaats voor vissen en een nieuwe uitdaging voor duiksporters. 

 


Het eiland Porto Santo ligt ongeveer 50 kilometer ten noordoosten van Madeira en in tegenstelling tot de laatste is het -op een klein bergje na - bijna volkomen plat. De grond is zanderig en onvruchtbaar en het regent er bijna nooit (360 mm. per jaar), dus er groeit geen mallemoer. De bevolking leeft van toerisme, maar wat heb je daar als toerist te zoeken, behalve op je rug zitten op het enorme zandstrand - de temperatuur is het hele jaar aangenaam en het is er nooit echt heet - of golf spelen? Zwemmen, snorkelen en diepzeeduiken natuurlijk! Het zeewater is er kristalhelder en bijna nooit kouder dan 20 graden Celsius en er valt een rijk en gevarieerd zeeleven te verkennen.

Het idee kwam van de toenmalige Regionale Secretaris voor milieu en natuurlijke hulpbronnen van de Autonome Regio Madeira, Manuel António Correia. En het begon allemaal in 2013 met een officieel verzoek aan het ministerie van Defensie tot schenking van twee marineschepen die op de lijst stonden om gesloopt te worden.Te gebruiken als artificieel rif. Eén daarvan was de `General Pereira D´Eça´, dat in 1970 gebouwd was om dienst te doen in de Portugese koloniale oorlogen in Afrika en na de Anjerrevolutie werd ingezet voor patrouille- en reddingswerkzaamheden. De toestemming kwam in oktober 2014, maar daarna moest er nog heel wat gebeuren. Eerst werd er een officiële inschrijvingsronde gehouden voor de werkzaamheden om het schip `zinkklaar´ te maken. Een klus die werd geraamd op 345.000 Euro.


Op de scheepswerf  `Lisnave´ in Setúbal werd alles wat het zeewater zouden kunnen verontreinigen, zoals verf, asbest (isolatie), elektriciteitskabels, vet, en (stook)olie uit het schip verwijderd. Het hele schip, inclusief alle tanks, werden schoongezogen en gespoeld. Daarna werden bestaande doorgangen vergroot en er werden nieuwe bijgemaakt, om de veiligheid van de duikers te garanderen. Om het voor de duikers allemaal nog wat `echter´ te maken, liet men hier en daar een paar (vaste) tafels en stoelen, een paar scheepskooien en navigatie-instrumenten op hun plaats. En niet te vergeten de scheepskanonnen.


Half juni werd het korvet naar Porto Santo versleept - het schijnt vanwege het weer nog een spannend tochtje te zijn geweest - en daarna was nog een halve maand werk om het schip klaar te maken om het met explosieven te laten zinken. Op zaterdag 13 juli was het dan eindelijk zover. Het schip werd door twee grote sleepboten naar haar zinkplaats gevaren. Grote betonblokken aan kabels werden overboord gegooid om het precies op haar plaats te houden. De kustwacht hield alle belangstellenden in boten en bootjes op een veilige afstand van 500 meter. Er volgden een paar doffe knallen - de ladingen waren op een manier aangebracht dat de ontploffingen geen schade aan het zeeleven kon toebrengen - een hoop gebubbel en weg was het korvet.


Het tot zinken brengen werd vanaf het patrouilleschip `NRP Cacine´ gevolgd door o.a. Miguel Albequerque, president van de Regionale Regering van Madeira, de burgemeester van Porto Santo, Filipe Menezes en de initiatiefnemer Manuel António Coreia. Men was zeer tevreden over de operatie en de laatste zelfs zichtbaar geëmotioneerd. Hij had vier jaar aan het project gewerkt. `Het is een geweldige stimulans voor de duiksport, die 10 tot 15% van de lokale toeristenindustrie uitmaakt.´
Nu maar hopen dat de kosten van de operatie daadwerkelijk - voor het grootste deel - door Europese fondsen voor stimulering van het toerisme worden betaald. Maar kennelijk twijfelen de heren daar niet aan: Ze hebben al weer plannen voor een volgend schip, dat in 2017 zou moeten komen.

     
Geïnterviewde duikers op Porto Santo stonden al te `spartelen´ om het wrak te verkennen, maar moesten nog een een tijdje wachten. Het schip diende eerst gestabiliseerd en veilig verklaard te worden. Misschien is het voor hen nu zover. De vissen hebben het al in bezit genomen. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten