donderdag 2 juni 2016

Van funk tot fado 18. Sensible Soccers

Anderhalve week geleden speelden ze hun nieuwste composities op `Rock in Rio´, een van de grootste jaarlijkse popfestivals in Lissabon. Niet op het hoofdpodium, dat was gereserveerd voor de grote commerciële acts zoals Avicii en het Portugese D.A.M.A,  maar toch voor een groot publiek en met een uitstekende kritiek. Hoewel ze hun bekendheid aan het internet te danken hebben - het nummer AFG (waar ik ook voor viel) van hun eerste cd werd inmiddels bijna 120.000 keer beluisterd op YouTube, zijn ze, zoals de gitarist in een interview laat weten  `Een band om live te spelen´ en al spelend hun muziek te veranderen. `Sensible Soccers´ heeft er inmiddels zo'n zestig concerten op zitten en er staan er voor de komende tijd nog heel wat op het programma.

 
op `Rock in Rio´

 

Ik las laatst ergens dat een van de problemen van de digitale wereld waarin we leven de ballast van ons  toegenomen muzikale geheugen is: Alles wat we horen lijkt inmiddels op iets dat we al kennen en dit zou de creativiteit van musici verlammen. De leden van `Sensible Soccors´ hebben daar in ieder geval geen last van. Ze maken juist gebruik van die `ballast´. De muziek en muzak die ze zich uit hun vroegste jeugd - begin jaren´80 van de vorige eeuw - herinneren, bij een tante in de auto, tussen televisieprogramma's door, dient hun juist als inspiratie: Jean Michel Jarre, Prefab Sprout, de New Age muzak. Niet om te kopiëren, maar om de nostalgische stemming daarvan op te pikken. Geuren, vlagen van herinneringen. 


                                        https://www.youtube.com/watch?v=cRDoknf3eYU
                                                                     AFG van de cd  `8´

De titel van `Villa Soledade´, het tweede album van `Sensible Soccers´, dat begin van dit jaar werd uitgebracht verwijst naar de naam van een exotisch huis, langs de rijksweg tussen Villa de Conde en Santo Tirso (Noord-Portugal), dat een vader als eerbetoon voor zijn overleden zoon bouwde. Een mengsel van verdriet om wat was en toch ook weer vol van hoop en dat is waar deze cd over gaat.  Ik citeer gitarist Filipe Azevedo in een interview als hij het over de industrie van `São João de Madeira´ (zijn geboorteplaats) heeft, die daar ontstaan is omdat er toevallig een `estrada nacional´, een rijksweg, doorheen liep: "Het verval van wat eens heel welvarend was. De herinnering aan een optimisme dat vruchteloos bleek te zijn, de dorheid (door de uittocht, het in de steek laten) die erop volgde, maar ook `de hoop´ - ergens is de nieuwe hoop - die komt na de apocalyps. Want nadat alles is doodgegaan, kan er alleen maar iets heel
anders komen. En dat is wat ons motiveert"

                                        https://www.youtube.com/watch?v=tWJMZEIlBdY
                                       
Clausura, van Villa Soledade, heeft iets met een anoniem muziekstuk uit de 17e eeuw te maken, maar het doet ook herinneren aan `Warzawa´ van Bowie en Eno, hoewel de muziek veel ruimtelijker klinkt. (De technische mogelijkheden van meer dan 40 jaar later ?)

                                         https://www.youtube.com/watch?v=ge23rj72wcQ
                              En natuurlijk het titelstuk `Villa Soledade´ (video Leatitia Morais)

`Sensible Soccers´, de naam komt van een van een computerspel (Atari!) uit de jaren ´90 waarmee je - in die tijd - belangrijke voetbalwedstrijden kon naspelen, is een trio waarvan de leden uit de uiterste randgebieden van `Grande Porto´ komen: Filipe Azevedo (bas, gitaar, programming) uit het zuidelijke São João de Madeira. Hugo Alfredo Gomes (bas, toetsen) en Manuel Justo (bas, toetsen, programming) uit het noordelijke Vila de Conde. De groep ontstond in 2009 en heeft de EP (Sensible Soccers, 2011), en de cd's `8´ (2014) en `Villa Soledade´ (2016) op haar naam staan.

                                         https://www.youtube.com/watch?v=0JictV2FYwA
                                     En `Fernanda´ van de EP uit 2011 mag je ook niet missen

   

 

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten